Correct omgaan met materiaal (kennen voor T-examen)
In deze Handleiding: Hoe gaan we om met materiaal laten we met heel veel plaatjes zien hoe je op correcte wijze omgaat met het materiaal, dus riemen dragen, bankjes klaarleggen en boten tillen.
Aandachtspunten:
- Een aantal boten is voorzien van losse bankjes, de bankjes alleen met de wieltjes naar boven op het vlot leggen.
- Til de boot nooit op aan de riggers en laat hem bij het in- en uitstappen niet met de riggers aan het vlot hangen. Hierdoor worden de spanten en de huid verkeerd belast.
- Bij vleugelriggers mag de boot wel aan de rigger in en uit het water getild worden. Hou dan het riggerdeelvast wat in de boot (tussen de boordranden) zit.
- De huid is erg dun, niet meer dan enkele millimeters. Vooral bij de stuurplaats is het risico groot dat iemand er doorheen stapt. Bij het in- en uittillen van een boot mogen de tenen van de roeiers niet ver over de rand van het vlot steken. Zo kan een scheur in de huid worden gedrukt.
- Ga niet op de slidings staan.
Commando voering (kennen voor T-examen)
Hier kun je de Handleiding Commando's downloaden, waarin beschreven staat op welke wijze boten in- en uit de loods gaan en te water worden gelaten.
Hoe draag je een reddings vest op veilige wijze (kennen voor T-examen)
In deze Powerpoint Presentatie staat beschreven hoe en wanneer je een reddingsvest draagt en wanneer dat verplicht is. Zie voor uitgebreide info onder Roeien / Veiligheid / Reddings- en zwemvesten.
Zie het tabblad onderaan de pagina over afriggeren en opriggeren, bijv. voor wedstrijden (kennen voor T-examen).
Afstellen van boten
Afstellen van boten gebeurd door de Matcie en de Afstellers. twfijfel je over de asftelling maak een materiaalmelding
Hier staat het document van de ARC coachcursus over afstellen van roeiboten
De Botenwagen, de Coachboot en de Rowperfect hebben een eigen pagina onder Materiaal
Af- en opriggeren
Boten worden afgeriggerd vervoerd. Hieronder in het kort de uitleg voor af- en opriggeren
Afriggeren
- Maak eerst de topmoer los (sleutel 13) en haal de duwstangen eraf;
- Maak dan de moertjes los van de rigger zelf, leg de moertjes en ringetjes in de boot
- Als er roestige ringetjes of moertjes tussen zitten, gooi deze weg en pak nieuwe roestvrijstalen.
- Haal de rigger van de boot en draai de moeren weer terug op de slotbouten (handvast), tijdens het vervoer mogen zij niet los trillen. Bindt de riggers met elastieken of touw bij elkaar.
- Wees zorgvuldig dat alle ringen en plaatjes die onder de rigger zitten op hun plaats blijven, deze zitten er niet voor niets en moeten bij het opriggeren weer op precies dezelfde plek terugkomen.
- Controleer of de voetenboorden, stuurtouw, luchtkastklep, taftklep, etc. goed vast zitten.
- Haal de bankjes uit de boot. Stapel de bankjes met de wieltjes naar boven, steeds een kwartslag gedraaid. Het bovenste bankje komt met de wieltjes naar beneden. Op deze manier zijn de wieltjes en asjes beschermd. Bind de bankjes met elastieken bij elkaar.
- Leg boten, riggers, bankjes en riemen zo klaar dat het voor de oplaadploeg duidelijk is wat mee moet en wat niet.
Opriggeren
- Als de boot terugkomt van een wedstrijd/weekend wordt zij eerst van binnen en buiten afgesopt en schoongemaakt.
- Over het algemeen zijn de riggers genummerd naar de plaatsen van de boot (boeg is 1).
- Zorg dat alle ringen en plaatjes weer op de goede plek onder de rigger komen, zo niet dan komt de afstelling verkeerd te staan.
- Zet de rigger in één keer op alle bouten en begin met de moer van de hoofdstang die het hoogst boven de grond zit vast te draaien. Let erop dat de slotbouten goed in het spant zitten, als ze scheef zitten wanneer je de moeren vastdraait beschadig je de boot.
- Draai moeren handvast, dus zonder gebruik van een sleutel.
- Zet de duwstang erop en draai de moeren aan.
- Controleer tenslotte of alle moeren vast zitten.
Schoonmaken
Naast het wassen van de boot na iedere training is het goed om af en toe (zo'n 2 keer per jaar) de boten grondig schoon te maken en in de was te zetten. Hieronder lees je hoe dat te doen.
Algemeen:
In de werkplaats staan in een blauwe krat op de tafel bij de buitendeur alle schoonmaak spullen die nodig zijn.
Schoonmaken van de boot:
- Was de boot eerst, zoals normaal, met water, zodat het losse vuil eraf is;
- Ontkalk de boot door te wassen met warm water met schoonmaakazijn, ontkalker of Sint Marc in het water, een a twee dopjes is genoeg;
- Droog de boot af;
- Alleen bij gele plekken: Antigeel van Yachtcare op een schone doek met een draaiende beweging inwrijven, in laten werken, gele aanslag verdwijnt. Vervolgens boot afwassen met warm water en drogen;
- Zet de boot in de was met de Liquid Wax (Yachtcare)
- Doe de wax op een vochtige doek en wrijf het over de boot totdat er een witte waas over de hele boot ligt, even laten intrekken.
- Daarna uitwrijven met een droge doek tot de boot weer gaat glimmen, begin aan de kant waar je begonnen bent met inwrijven.
Aandachtspunten:
- Houten boten hoeven niet in de was gezet te worden.
- Riggers en slidings kunnen ook schoongemaakt worden met ontkalkingsmiddelen.
- Zowel op de boten als de riggers en slidings, GEEN schuursponsjes, schuurpapier, staalwol o.i.d. gebruiken!
- Sponsen en handdoeken die op de grondvallen even uitspoelen, zodat er geen zand in zit.
- Bij hardnekkige plekken kun je wat commandant 4 gebruiken, maar let op, dit is schuurmiddel, dus niet gebruiken op de buitenkant van de romp, maar alleen op de boordrand of op plekken aan de binnenkant. Als het niet lukt, maak een materiaalmelding, de matcie heeft nog wat andere technieken die ingezet kunnen worden.
schades en slijtage
Het schoonmaken van het materiaal is een uitstekend moment om op schade te controleren zoals krassen, butsen, roestige ringetjes, losse boegballen, versleten wieltjes en slidings, enz. meldt dit soort gevallen via materiaalmelding