In alle R3 / S3 boten zitten in plaats van vaste schoenen, een schoenplaat met bindigen van Shimano (zie afbeelding hiernaast). Dit komt voort uit de grote wens om te roeien met schone, betrouwbare en passende schoenen. Je kan dit zien in het afschrijfboek door de (S) codering achter de bootnaam.
Dit betekent dat iedereen voortaan kan roeien met eigen, passende en schone/droge schoenen.
Deze schoenen kun je bestellen bij Roeigoed.nl. Je kunt dan kiezen uit de originele blauwe schoenen van Shimano, of een goedkopere zwarte versie die eveneens voldoet.
NB: de blauwe Shimano schoenen komen uit Italië en vallen daardoor ca. 2 maten kleiner!
Mocht je er nog niet zeker van zijn dat je overgaat tot aanschaf, kan je altijd eerst de leenschoenen van de vereniging gebruiken. Die moet je wel afschrijven, net als een boot, om misgrijpen te voorkomen.
De schoenen staan in de achterste loods in een stelling. Zet ze weer netjes terug bij de juiste maat.
Op deze pagina vindt je de achtergronden bij dit systeem, de veelgestelde vragen en ervaringen.
Mocht je nog andere vragen hebben, mail dan naar Ancella Boelhouwer en/of Joep de Greef.
Hieronder vind je de veelgestelde vragen en antwoorden:
- Wat was de aanleiding voor het wisselsysteem?
- Er leefde al langer een wens voor schone, betrouwbare en passende schoenen voor R3/S3 boten.
- Vaak vragen om andere maat schoenen; met maat 38 of 48 roeien in standaard schoenen van maat 44 is niet fijn.
- Roeiers gaan zelf schroeven en wisselen schoenen;
- Roeiers vinden de schoenen onhygiënisch;
- Bestaande systemen waren veel te duur, te kwetsbaar, te oncomfortabel
- In 2018 zijn er twee nieuwe systemen op de markt gekomen.
- Wat zijn de voordelen van dit systeem?
- Iedereen heeft altijd passende schoenen; ook de extreme maten;
- Roeiers met aangepaste schoenen, kunnen nu eigen schoen aanpassen;
- Iedereen kan met zijn eigen (al dan niet zweet) voeten in z’n eigen schoenen;
- Geen vervanging van schoenen meer nodig door de vereniging;
- Geen kapotte, te korte, te lange of losse hielstrings meer;
- Geen vlotschoenen meer nodig.
- Schoenen zijn droog als je de boot in gaat.
- Eventueel kun je fietshoezen over je schoenen doen om voeten droog en warm te houden.
- Wat zijn de nadelen?
- De eenmalige investering kan aan hoge kant ervaren worden. Dit zijn we niet gewend in de roeisport, anders dan bij andere sporten waar het heel gangbaar is om je eigen schoenen en ander materiaal te verzorgen.
- Zonder eigen schoenen kun je op termijn niet roeien in het S3/R3 deel van onze vloot.
- Hoe kom je los uit de bindingen?
- Dit kan op twee manieren: ten eerste door met je hielen omhoog te bewegen /trekken en daarnaast is er nog de mogelijkheid om aan het oranje kabeltje te trekken.
- Bij omslaan kom je zonder extra handleing los uit de binding
- Is het systeem veilig?
- Er is geen schriftelijke informatie van Shimano over de productie en product certificering.
- Mondeling is uitgebreid toegelicht hoe het product ontwikkeld en getest is.
- We moeten we vooral afgaan, ook wat betreft de veiligheid van het systeem, op eigen ervaringen. Tot dusver zijn er drie keer skiffs omgeslagen (waarvan één keer opzettelijk) en alle keren kwamen de roeiers vlot los van de boot. Maar we moeten meer ervaring op doen om beter te kunnen inschatten of dit systeem veiliger, onveiliger of even veilig is als het huidige met vaste schoenen of flex feet en hielstrings.
- Bij de vaste roeischoenen is het vaak nodig om het klitteband los te trekken en zijn de hielstrings alleen niet voldoende. Zeker bij de nieuwere roeischoenen is dit het geval.
- Voldoet het systeem aan de regels?
- Het systeem is voldoet aan de FISA-regels.
- En daarmee ook aan de KNRB regels en kunnen er wedstrijden ee gestart worden
- Wat is het verschil tussen de blauwe en zwarte schoenen?
- De zool en de plaatjes zijn hetzelfde
- De blauwe zijn iets soepeler en heeft 3 klittebandsluitingen en daarmee een beter pasvorm. Daarnaast hebben de blauwe een duurdere en mooiere afwerking en is gebruik gemaakt van wat luxere materiaal.
- Kunnen de schoenen niet wat goedkoper dan 175,- (blauwe) of 99,- (zwarte)?
- De roeischoenen zijn speciaal ontwikkeld voor het roeien. De vaste roeischoenen van vergelijkbare kwaliteit (bijvoorbeeld Filippi) kosten 245,-.
- De prijs is voor schoenen inclusief plaatjes (a 25,- per paar).
- Wat is de kwaliteit van de schoenen?
- Bij individueel gebruik lijken de schoenen zich goed te houden.
- Er kan op de schoenen gelopen worden, zonder dat de plaatjes slijten of beschadigen.
- Roeischoenen gaan over het algemeen jaren mee en slijten nauwelijks. De kwaliteit ziet er beter uit dan de goedkopere vaste roeischoen. De duurdere vaste schoenen, gaan ook jaren mee
- Kan ik ook fietsschoenen met SPD-plaatjes gebruiken?
- Nee, de SPD-plaatjes wijken vanwege de veiligheid af van de SRD500 plaatjes.
- Kan ik ook fietsschoenen gebruiken en er dan andere plaatjes op zetten?
- Shimano verkoopt de plaatjes in principe niet los omdat de roeischoenen erg afwijken van fietsschoenen.
- Fietsschoenen hebben vaak een zo stijf mogelijke zool en die van een roeischoen moet juist flexibel zijn.
- Een fietsschoen wordt niet gefixeerd op de plaat gehouden maar kan juist nog wat bewegen in de koppeling.
- Fietsschoenen zijn nauwer aansluitend bij de wreef, met roeien kun je daar schaafplekken van krijgen
- Er is eind januari 2019 getest met twee verschillende fietsschoenen van een ander merk, met de Shimano-plaatjes eronder. Beide schoenen pasten toch niet op het systeem.
- Kunnen schoenen op langere termijn makkelijker losschieten als ze slijten?
- In principe slijten de plaatjes niet snel, verwachting is dan ook van niet.
- De veer in de koppeling kan strakker gezet worden, vergelijkbaar met fietspedalen (SPD)
- Kan er op de schoen gelopen worden? En slijten de plaatjes dan niet?
- Jazeker, er kan op de schoenen gelopen worden, dat is een van de voordelen van dit systeem.
- De plaatjes zitten verzonken in de zool en raken de grond niet bij het lopen, en slijten zodoende niet van het lopen.
- Waarom worden alle R3/S3 boten hiermee uitgerust?
- Omdat de nadelen van de vaste schoenen bij alle typen boten met vaste schoenen spelen.
- Je kunt dan met één paar eigen schoenen in alle boten.
- Als ik geen eigen schoenen heb, kan ik dan nog wel roeien?
- Ja, in alle R1 en R2 boten zitten flexheels. Uitgezonderd een beperkt aantal boten, zoals de Boze Griet waar vaste schoenen in blijven.
- De vereniging heeft een aantal leenschoenen, die afgeschreven kunnen worden.
- Op de website van Roeigoed, lijkt het dat er geen voorraad is?
- Klopt, roeigoed besteld ze direct bij Shimano en daar zijn ze wel op voorraad en wordt er snel geleverd.
- Welke maten worden geleverd?
- Roeigoed levert maat 36 t/m 52
Ervaringen van leden:
9 nov. 2021
"Vanochtend heb ik het Shimano systeem in de Koepoort grondig 'uitgeprobeerd'.
Het roeien ging naar verwachting geweldig.
Toen ik na ruim 1,5 uur roeien aan wilde gaan leggen, verloor ik mijn stuurboordriem: de dolklep was ondanks de lange schroefdraad losgetrild tijdens het roeien.
Het omgaan was verrassend en ging heel soepel doordat de schoenen zonder trappen of trekken onmiddellijk vrij waren. Hierdoor kon ik rustig een meter of vijf naar het vlot zwemmen compleet met stuurboordriem en boot.
Ik ben proefondervindelijk overtuigd van de werking van het systeem. De volgende keer draai ik wel de dolklep wat steviger aan.
Hopelijk draagt bovenstaande ervaring bij tot het vertrouwen in het Shimanosysteem."
Hieronder staan de belangrijkste processtappen in 2019 en 2020 benoemd.
ALV 30-11-2020
In 2019 is de Shimano klankbordgroep ingesteld om te komen tot een GO/NOGO over het verder invoeren van het Shimanosysteem in de R3/S3-vloot. Er is nu ervaring opgedaan met de vervangende bindingen in een aantal boten (8, vier en een skiff) en er zijn diverse gesprekken geweest met Shimano. Ik wil een korte terugmelding doen wat de bevindingen zijn van de klankbordgroep, uitgebreidere communicatie volgt na de ALV.
o Gezien de positieve ervaringen die ermee opgedaan zijn, het mondelinge verhaal van Shimano over testen en productie van het systeem, heeft de klankbordgroep afgelopen week besloten om een GO te geven en verder te gaan met de uitrol van het systeem.
Vanwege het ontbreken van schriftelijke informatie van Shimano over de productie en product certificering moeten we vooral afgaan, ook wat betreft de veiligheid van het systeem, op eigen ervaringen. Tot dusver zijn er twee keer skiffs omgeslagen (waarvan één keer opzettelijk) en beide keren kwamen de roeiers vlot los van de boot. Maar we moeten meer ervaring op doen om beter te kunnen inschatten of dit systeem veiliger, onveiliger of even veilig is als het huidige met vaste schoenen of flex feet en hielstrings.
o Er wordt bij de verdere uitrol uitgebreid gecommuniceerd over hoe de uitrol eruit ziet (denk aan gefaseerd, eerst de 4-en, dan de 2-en en tot slot de skiffs), wat de aandachtspunten zijn in het gebruik van het systeem, waar de schoenen aangeschaft kunnen worden, etc.
o De uitrol zal naar verwachting begin 2021 starten, maar we zijn afhankelijk verlichting van de Coronamaatregelen.
BESLUIT
De uitrol van het Shimano systeem voor R3/S3 boten wordt volgens bovenstaande toelichting uitgevoerd.
Update 30-6-2020
Shimano heeft de vervangende bindingen ondertussen geleverd en de eerste proefvaarten in de skiff zijn uitgevoerd. De eerste berichten zijn goed, de bindingen zitten goed vast met roeien en bij omslaan kom je direct los, zonder zelf nog een handeling te moeten verrichten. Nu er ook weer in grote nummers gevaren gaat worden, zijn ook de shimano bindingen in de Kruithuis (4+) en Jeronimus Bosch (8+) vervangen.
Met de klankbordgroep zullen we komende tijd het verdere proces bespreken.
Update 27-11-2019
Levering van de vervangende bindingen is vertraagd, nieuwe berichtgeving wordt verwacht in januari
Update 9-11-2019
In juli hebben we de laatste update gegeven over het Shimano systeem, hierin hebben we aangegeven dat Shimano met vervangende bindingen zou komen om deze kosteloos om te ruilen.
Bij deze bindingen is het mogelijk om hands-free los te komen in plaats van met de quick-release. Shimano is afgelopen periode bezig geweest met de doorontwikkeling en het testen van deze bindingen en heeft ze nu gereed.
Als vereniging zullen we eerst het vertrouwen terug moeten krijgen in Shimano en de veiligheid van deze nieuwe bindingen alvorens we verder kunnen met al of niet uitrollen van het systeem. Ondertussen is er een klankbordgroep ingesteld met met als doel te bespreken wat we als vereniging nodig hebben voor vertrouwen in de veiligheid van dit systeem en hoe het al of niet uitrollen van dit systeem eruit zou moeten zien. De klankbordgroep is samengesteld uit: gebruikers van het huidige systeem, veiligheidscoördinator, betrokkenen bij de invoering begin van het jaar en bestuur. Dit zijn de volgende leden: Marc Schouten, Lianne Melief, Joost Hagendoorn, Claudia Algra, Robert Overbosch, Clementine Harbers, Tim Kievits en Joep de Greef.
De eerste bijeenkomst heeft reeds plaatsgevonden, belangrijkste punten die daarin besproken zijn, zijn: verwachtingen van het systeem en het testen ervan, communicatie en het vervolgproces.
De eerste stap is dat er gistermiddag een gesprek plaatsvond met Shimano met een sample van het nieuwe systeem. De volgende stap is dat we de uitkomsten hiervan in de klankbordgroep bespreken om afspraken te maken over het vervolgproces (o.a. met test van het systeem) en de communicatie.
Mocht overigens het vervolg niet leiden tot inbouw van het systeem, dan zal Shimano aansprakelijk gesteld worden voor de reeds gemaakte kosten, waarbij de vereniging in eerste instantie de kosten voor de door leden aangeschafte schoenen zal dragen.
De verwachting is dat we jullie in de loop van december van verdere informatie kunnen voorzien.
Mochten er vragen zijn, hoor ik dat uiteraard graag, ook bij de andere leden van de klankbordgroep kun je terecht.
vriendelijke groeten,
Joep de Greef
Commissaris Materiaal RV de Hertog
Welk besluit is er genomen op de ALV van 25 februari 2019?
BESLUIT:
- Er zal een aantal R3 en S3 boten worden voorzien van het nieuwe systeem en aan het eind van de zomer zullen de ervaringen van de gebruikers van deze boten uitsluitsel moeten geven over een Go/No Go voor verdere uitrol van het systeem.
- Het gaat hier echter uitdrukkelijk niet om een test.
- In geval van een No Go zal de vereniging de kosten van de schoenen van de gebruikers vergoeden.