Het vaarwater in 's-Hertogenbosch wordt gedeeld met andere schepen, dit geldt vooral op de Dieze en de Ertveldplas. Ook op de Dommel en de Aa kan plotseling de rondvaartboot van Wolthuis, een vissersbootje of een andere kleine boot opduiken. Ook vissers oefenen hun liefhebberij uit op en langs hetzelfde water.
Houd bij binnenvaartschepen rekening met een dode hoek van 500 meter.
Sinds de oprichting van de Raad voor de Transportveiligheid (RvTV) in 1999 hebben reeds 62 zichtgerelateerde ongevallen met binnenvaartschepen plaatsgevonden, die alle door de RvTV zijn onderzocht. Bij het ontstaan van al deze ongevallen heeft onvoldoende zicht door de (te grote) dode hoek een belangrijke rol gespeeld.
Uit het onderzoek is tevens gebleken dat schippers eigenlijk niet in staat zijn om hun dode hoek in te schatten, er is bijna altijd sprake van een (grote) onderschatting.
Een roeiboot die in de dode hoek terechtkomt wordt niet gezien. Schrikreacties van schippers en zelfs aanvaringen kunnen het gevolg zijn. Wijk daarom bij het naderen van een binnenvaarder altijd direct uit en ga niet voor het schip rondmaken.
Pleziervaartschippers hebben de neiging om uitgebreid van de omgeving te genieten. Het uitkijken, stuurboordwal houden en rechtuit varen schiet er dan wel eens bij in. Kijk in ongestuurde nummers regelmatig om, wijk uit en geef zo nodig een schreeuw. Er zijn pleziervaarders die weinig oog hebben voor de gevolgen van hun gedrag, bijvoorbeeld geen rekening houden met de golven die ze trekken.
Tussen de spoorbrug en de binnenstad is het zicht beperkt. Hier moet je extra goed opletten en goed stuurboordwal aan houden, daarnaast gelden er regels i.v.m. scheepvaartverkeer (lees alle vaarregels: Roeien / Vaarregels):
- Bij de Diezebrug (Orthenseweg) geldt in zuidelijke richting (stad in) een vaarverbod voor het middelste (het smalle) bruggat.
- Bij het varen van de Aa naar de Dommel moet eerst aan stuurboordoever (zijde Gamma) richting spoorbrug gevaren worden tot ten minste het gele bord met een hoofdletter K ter hoogte van de Gamma, pas daar mag worden rondgemaakt en overgestoken.
Beperking geluidsoverlast Acaciasingel Om (geluids)overlast te voorkomen zijn met bewoners van de Acaciasingel de volgende afspraken gemaakt (sinds okt 2013), die aansluiten bij de reeds gemaakte afspraken met de vissers: Zie ook bij huisregels onder Vereniging / Reglementen. Bij voorkeur binnen 40 meter van de wal varen op de Ertveldplas (en Zandvang (einde Aa)), het midden dient gemeden te worden, in de winter (1 november - 1 april) is het voor onervaren roeiers (dus S1/S2) niet toegestaan op de Ertveldplas (en Zandvang (einde Aa)) te skiffen. In verband met het tillen van boten en uit oogpunt van veiligheid op het water, verdient het sterk de voorkeur om niet alleen te gaan skiffen. Lees ook over het gebruik van zwem- & reddingsvesten. Aa
Dit is mooi, vrijwel altijd rustig roeiwater ca. 4 km van het vlot tot aan de A2. Sinds de A2 verbreed is, kunnen we hier nog 500 meter doorvaren tot het einde van de plas (Zandvang). Het is niet mogelijk om rechts achterin door te varen op de Aa, vanwege een balk in het water, die permanent lijkt te zijn.
Na de A2 kan je direct rechts (dus helemaal aan het begin van de plas) nog 700 m. doorvaren parallel aan de A2 en bedrijventerrein de Brand. Meefietsen is hier mogelijk maar wel heel hobbelig (eerst fietsbrug over).
Langs de Citadel, bijv. bij de punt van het vlot en bij de Munteltuinen en het Muntelbolwerk zitten scherpe bochten in het water die, zeker bij sterke stroming, lastig te nemen zijn. Tussen de punten van de Citadel zijn forse zandbanken afgezet in periodes van hoogwater. Vermijdt die zoveel mogelijk, je kunt aan de grond komen te zitten.
Een roeiboot die stroomafwaarts vaart heeft voorrang op een andere roeiboot bij een nauwe doorgang.
• Niet vanaf de kant coachen tussen de Acacia- en de Kennedybrug, tenzij een portofoon wordt gebruikt.
• Vermijd op de fiets het hondenuitlaatpad tussen deze bruggen.
• Ga niet stilliggen tussen de beide bruggen.
• Vermijd onnodig geschreeuw door stuur en roeiers in dit traject.
Dommel
Ook de Dommel is mooi roeien, ca. 2 km van de Citadel tot de kom met aanlegsteiger. In 2009 is een ecologische verbindingszone gerealiseerd waarbij de kaarsrechte lijn van de Stadsdommel is veranderd in een meanderend en speels water, d.m.v. de aanleg van eilandjes.
Onder de Vughterbrug (tegenover Essent) ligt een stuw. In verband met stroming naar de overstort en het ruwe beton van de stuw, mag je nooit de stuw zelf gebruiken om aan te leggen.
Naast de uitstroom van de vistrap ligt een aanlegsteiger, hier kun je de boot uit het water halen en onder de brug doordragen.
De stuw bij Essent
Bij hoog water is de steiger onbereikbaar en bij stroming (na flinke regenval) is het bijna onmogelijk om hier veilig rond te maken. Houdt hier van tevoren rekening mee.
Achter de brug (tegenover Chalet Royal) is een beschoeiing waar je het water weer op kunt. Je kunt nu zo’n acht km verder over de Dommel varen tot de stuw in St-Michielsgestel.
Zowel bij Chalet Royal als kort voor Halder kunnen drijfbalken in het water liggen tegen o.a. waternavel (woekerplant). Doe navraag over de stand van zaken bij de commissie toerroeien. Met enige voorzichtigheid kan de opening in de drijfbalk gepasseerd worden, door kleine nummers als skiff en gladde 2. De Dommel heeft wat verbredingen die ondiep zijn, met name na de A2 (tweede viaduct) aan stuurboord.
Dommel voortaan vrij bevaarbaar voor roeiboten
In het verleden was ontheffing nodig om te mogen varen op de Dommel. Sinds april 2011 heeft het Waterschap het vaarverbod opgeheven. Tevens zal de Gemeente 's Hertogenbosch i.s.m. Waterschap de Dommel de aanlegsteiger vernieuwen en verbeteren. Ook de instapplaats aan de Chalet Royal-zijde zal worden opgeknapt.
Drongelens Kanaal
Bij de Essent begint het Drongelens kanaal. Hier kunnen en mogen we niet varen, ook niet bij hoog water. Door de aanleg van de rondweg Den Bosch is het onmogelijk geworden om het Drongelens kanaal als vaarwater te gebruiken. Let op: bij het begin van het Drongelens kanaal staan paaltjes vlak onder de waterlijn; blijf hier uit de buurt!
Het Afwateringskanaal naar Drongelen met de nieuwe randweg
(gekanaliseerde) Dieze
De Dieze komt uit op de Ertveldplas, waarna hij verder gaat naar de Maas.. Het open water van de Ertveldplas heeft al golven bij betrekkelijk geringe wind. Het stuk daarna heeft nogal wat scheepvaart en steile oevers waardoor het water vaak onrustig is (de “klotsbak”). In Engelen splitst de Dieze zich in het Henriëttekanaal (bakboord) en de Oude Dieze (stuurboord). Via het Henriëttekanaal bereik je de sluis waar toerroeiers geschut kunnen worden naar de Maas.
De Oude Dieze is rustig water, ongeveer 1400 meter tot aan de stuw bij Crèvecoeur. Blijf uit de buurt van deze stuw, je mag niet verder dan het bord “verboden voor roeiboten” ca. 400 meter voor de stuw!
De ingang van de ‘klotsbak’ gezien vanaf de A59.
Zuid-Willemsvaart
Sinds de opening van het Maximakanaal is het toegestaan te roeien op de Zuid-Willemsvaart ten zuiden van de brug van de Citadellaan, behalve voor de 8+, maar let op: het water is smal, elkaar passeren dient slippend te gebeuren. Tijdens het draaien van Sluis 0 wordt het roeien sterk afgeraden. Bedieningstijden Sluis 0 zijn maandag,woensdag, vrijdag om 11.00 uur.
Sluizen
Er zijn rondom Den Bosch verschillende sluizen met ieder eigen openingstijden.
Informatie hierover vind je hier.
Stroming
De Aa en de Dommel zijn riviertjes waarin het water na veel regenval hevig kan stromen. Het sturen is dan aanzienlijk moeilijker. Niet alleen loop je kans ergens tegenaan te drijven maar je moet er ook rekening houden dat de stroming plotseling de boot opzij kan duwen zodat je ergens anders terechtkomt dan je verwacht.
Bruggen:
Houdt er rekening mee dat stroomafwaarts van een brugpijler het water nogal turbulent kan zijn. De brugpijler stuwt het water stroomopwaarts op en stroomafwaarts ontstaat er een soort kielzog. Dit kan de boot uit de koers brengen. Onder de brug kan een merkbaar hoogteverschil ontstaan.
Een roeiboot die stroomafwaarts vaart heeft voorrang op een andere roeiboot bij een nauwe doorgang.
Bochten:
Tegen de stroom in moet je zoveel mogelijk de binnenbocht houden. De stroom houdt vooral de buitenbocht aan en kan daar de boeg van de boot naar buiten duwen. Met de stroom mee helpt de stroom de boot te draaien, over het algemeen is een bocht dan met weinig problemen te nemen. Pas op dat je niet in de bocht stil gaat liggen, je zit zo tegen de kant.
Stuw bij de Vughterweg:
Vaar bij hevige stroming niet helemaal tot aan de stuw, maak ruim voor de kom rond. Bij de kom staat de stroming dwars op de Dommel en duwt je aan de kant van Essent tegen de keien. Stroomopwaarts moet je ervoor zorgen, ook bij weinig stroming, dat je aan bakboordoever vaart en dat je doorvaart tot je uit de stroming bent. De boot wordt over het algemeen twee tot drie meter opzij gezet. Laat je niet verrassen door de turbulentie en vaar gewoon door tot je weer in rustig water bent. Stroomafwaarts moet je er eveneens rekening mee houden dat je door de stroming opzij gezet wordt. Houdt daarom voldoende ruimte aan bakboord om een paar meter opzij te kunnen worden gezet.
Aanleggen: Uitgezonderd bijzondere omstandigheden moet je altijd in stroomopwaartse richting aanleggen, ook als er zeer weinig of geen stroom staat. Bij sterke stroming op een punt (ruim) voorbij het vlot mikken. Als je niet zeker bent (nog weinig ervaring en/of een moeilijk te sturen boot) dan bij voorkeur strijkend aanleggen. Een bijzondere omstandigheid waarbij je van de andere kant moet aanleggen is sterke wind terwijl er weinig of geen stroming is. In dat geval moet je tegen de wind in aanleggen.
Algemeen: