Inloggen

 

 

 

 

 Hertog Logo Flat

 

Veiligheid

Binnen het roeien komen ongelukken voor, in een zeldzaam geval helaas zelfs met dodelijke afloop. De (bijna) ongelukken die gebeuren hebben vaak te maken met het verkeerd inschatten van de situatie en het gedrag van binnenvaartschepen en plezierbootjes. Binnenvaartschepen hebben een grote dode hoek, wel zo'n 500 meter, waardoor schippers vaak niet kunnen zien wat er op enkele honderden meters voor hun boot plaatsvindt. Ook zijn binnenvaart-schepen moeilijk wendbaar en hebben een lange “remweg”.
Hoewel omslaan niet dagelijks gebeurt, kan het te water raken, ook zonder dat het water ijskoud is, leiden tot onderkoeling met alle gevolgen van dien.

Lees hier de actuele versie van het Veligheidsplan. (pdf)

Arnoud Emke (voormalig bestuurder KNRB) stelt:
"De eerste misvatting die we met zijn allen delen, is dat roeien geen gevaarlijke sport is. Omgeslagenboot-HaarlemRealiseer je dat we in wankele kwetsbare bootjes met een redelijke snelheid achteruit bewegen, zonder al te vaak om te kijken. We doen dat op water waar je het grootste deel van het jaar niet langere tijd in wil doorbrengen. Al bij temperaturen onder de 15 graden is het afkoelingsgevaar groot. Tenslotte varen op dat water ook nog eens andere boten rond, die bij een aanvaring met ons waarschijnlijk niet eens een krasje oplopen. En de hoeveelheid boten die van het water gebruik maken blijft groeien. Kortom, roeien is eigenlijk best wel gevaarlijk.
Vergelijk ons met een andere gevaarlijke sport als bijvoorbeeld bergsport, dan valt het enorme verschil in veiligheidscultuur op. Er is geen beginnende bergsporter, die niet van alle risico's en maatregelen doordrenkt wordt. Wij vertellen beginnende roeiers eigenlijk niets over de potentiële risico's."