Inloggen

 

 

 

 

 Hertog Logo Flat

 

Hulpmiddelen: glijplank en drijvers

Alweer enige tijd liggen er prima hulpmiddellen in de loods die regelmatig gebruikt worden. Maar omdat er intussen weer nieuwe roeiers bij zijn gekomen en oudere leden toch wat meer beperkingen gaan ervaren, breng ik de volgende hulpmiddelen bij jullie onder de aandacht:

De glijplank om in - en uit te stappen
De extra drijvers om zeker niet meer om te gaan 
Hieronder een uitleg en voorbeeld video's

De glijplank

Deze staat in de eerste loods, bij de computer. Er is er nu één, maar meerdere planken worden gemaakt, dus misgrijpen zal amper voorkomen.

Het is een hele stap om eraan toe te geven dat je wat extra ondersteuning en hulp nodig hebt omdat bewegen niet meer zo soepel en vanzelfsprekend gaat als voorheen. Het is geen schande om een hulpmiddel te gebruiken als dat veiliger is voor je lijf EN voor onze boten. Geen gesteun op riggers, geen bijna kantelmomenten, geen getrek en gehijs van teamleden die vaak ook niet meer de jongsten zijn.

Kijk dus even op bijgaand instructiefilmpje en probeer het eens uit!

Edwin de Koning en Frans Boelaars
Commissie aangepast roeien.

Glijplank gebruiken om in IN de boot te stappen

 

Glijplank gebruiken om UIT de boot te stappen

 


Extra drijvers

De Drijvers dienen om skiffs stabieler te maken. Ilse Jöbses vertelt erover.

Afgelopen week hebben Thijs Meulemans en ik een de Courtine uitgerust met drijvers.. Met een bevestigingsklem zijn de drijvers onder de dollen geplaatst. Ze zorgen voor extra stabiliteit en zijn daardoor geschikt als beveiliging tegen omslaan bij koud weer, of tijdens het leren skiffen. Ze zijn met een draaimoer bevestigd en in hoogte te verstellen. Eraf halen kan eenvoudig door de vleugelmoeren los te draaien. Kost pakweg een minuut. Zo kan de skiff weer gebruikt worden zonder drijvers voor die dat wil .

Op dit moment raken de drijvers ook in de hoogste stand het water-oppervlak. Thijs en ik hebben ermee geroeid; het geeft een heel stabiel gevoel, het lijkt of je in een soort Catamaran zit. Maar geeft daardoor ook meer weerstand bij het roeien.

Voor het echte skiffen is het handiger als de drijvers boven het water-oppervlak hangen als beveiliging tegen omslaan op het moment dat de skiff te scheef gaat hangen. Daarvoor moeten er nog een paar stelgaten in de drijverstang bijgeboord worden.

Als je de drijvers wilt gebruiken moet je er rekening mee houden dat iemand je helpt bij in- en uitstappen: de skiff leunt namelijk met de drijver op het vlot. De drijvers zijn van hetzelfde materiaal gemaakt als de romp van de skiff, dus bij in en uitstappen moet je zorgen dat de drijver op  doek rust, bijvoorbeeld de groene loper, en niet rechtstreeks op het vlot om beschadiging te voorkomen.

Wij hopen dat met deze drijvers meer mensen kunnen skiffen bij koud weer. Mocht je vragen hebben dan kun je contact opnemen met mij of Frans Boelaars.

Veel plezier, Ilse Jöbses  

Hoe skifft dat met die drijvers?