Inloggen

 

 

 

 

 Hertog Logo Flat

 

Alweer enige tijd liggen er prima hulpmiddellen in de loods die regelmatig gebruikt worden. Maar omdat er intussen weer nieuwe roeiers bij zijn gekomen en oudere leden toch wat meer beperkingen gaan ervaren, breng ik de volgende hulpmiddelen bij jullie onder de aandacht:

De glijplank om in - en uit te stappen
De extra drijvers om zeker niet meer om te gaan 
Hieronder een uitleg en voorbeeld video's

De glijplank

Deze staat in de eerste loods, bij de computer. Er is er nu één, maar meerdere planken worden gemaakt, dus misgrijpen zal amper voorkomen.

Het is een hele stap om eraan toe te geven dat je wat extra ondersteuning en hulp nodig hebt omdat bewegen niet meer zo soepel en vanzelfsprekend gaat als voorheen. Het is geen schande om een hulpmiddel te gebruiken als dat veiliger is voor je lijf EN voor onze boten. Geen gesteun op riggers, geen bijna kantelmomenten, geen getrek en gehijs van teamleden die vaak ook niet meer de jongsten zijn.

Kijk dus even op bijgaand instructiefilmpje en probeer het eens uit!

Edwin de Koning en Frans Boelaars
Commissie aangepast roeien.

Glijplank gebruiken om in IN de boot te stappen

 

Glijplank gebruiken om UIT de boot te stappen

 


Extra drijvers

De Drijvers dienen om skiffs stabieler te maken. Ilse Jöbses vertelt erover.

Afgelopen week hebben Thijs Meulemans en ik een de Courtine uitgerust met drijvers.. Met een bevestigingsklem zijn de drijvers onder de dollen geplaatst. Ze zorgen voor extra stabiliteit en zijn daardoor geschikt als beveiliging tegen omslaan bij koud weer, of tijdens het leren skiffen. Ze zijn met een draaimoer bevestigd en in hoogte te verstellen. Eraf halen kan eenvoudig door de vleugelmoeren los te draaien. Kost pakweg een minuut. Zo kan de skiff weer gebruikt worden zonder drijvers voor die dat wil .

Op dit moment raken de drijvers ook in de hoogste stand het water-oppervlak. Thijs en ik hebben ermee geroeid; het geeft een heel stabiel gevoel, het lijkt of je in een soort Catamaran zit. Maar geeft daardoor ook meer weerstand bij het roeien.

Voor het echte skiffen is het handiger als de drijvers boven het water-oppervlak hangen als beveiliging tegen omslaan op het moment dat de skiff te scheef gaat hangen. Daarvoor moeten er nog een paar stelgaten in de drijverstang bijgeboord worden.

Als je de drijvers wilt gebruiken moet je er rekening mee houden dat iemand je helpt bij in- en uitstappen: de skiff leunt namelijk met de drijver op het vlot. De drijvers zijn van hetzelfde materiaal gemaakt als de romp van de skiff, dus bij in en uitstappen moet je zorgen dat de drijver op  doek rust, bijvoorbeeld de groene loper, en niet rechtstreeks op het vlot om beschadiging te voorkomen.

Wij hopen dat met deze drijvers meer mensen kunnen skiffen bij koud weer. Mocht je vragen hebben dan kun je contact opnemen met mij of Frans Boelaars.

Veel plezier, Ilse Jöbses  

Hoe skifft dat met die drijvers?     

Hieronder staat beknopt de volgorde beschreven bij afstellen van een boot. Afstellen gebeurt alleen door afstellers of na contact met afstelcoordinator (Alexander Wackers) of Materiaalcommissaris (Joep de Greef). Natuurlijk mag je leren afstellen, neem dan ook even contact op.

De tabel met de standaard Hertog-waarden, is op basis van de in de roeiwereld bekende tabellen van Redgrave en Triton. Aangezien die gericht zijn op wedstrijdroeiers en nog nodige marges aanhouden is er voor de Hertog een vertaling gemaakt naar de gemiddelde roeier van de Hertog. 

Volgorde van afstellen:

  1. Voor welke gewichtsklasse is de boot, kijk in de tabel voor juiste waardes.
  2. Lengte en binnenhandle van de riemen afstellen (let op de bladvorm voor de juiste lengte)
  3. Span afstellen;
  4. Hoeken controleren, bijvoorkeur staat de voorwaartse en zijwaartse hoek van de dolpen op 0 staat, een dol heeft standaard op 4 graden voorwaarts, met een 4/4 blauw dopje blijft dat zo. met een 5/3 dopje (boven en onder de 5 schuin tegen overelkaar) kun je de dol op 5 graden zetten. Staat de dolen niet op 0 dan corrigeren met de dopjes, de buigharrie alleen gebruiken bij ervaring hiermee.
  5. De gemiddelde hoogte van de dollen afstellen
  6. Een blauw/rood clipje boven en onder de dol, zodat hiermee een roeier zelf nog hoogte kan veranderen.

Dit is de pdf met de afstel-tabel.
Meer toelichting kun je lezen op Roei-app

 

 

RP3 1 Robbe nov21 GemiddeldDe Rowperfect is een dynamische roeisimulator, ontworpen voor roeiers als hulpmiddel om hun roeitechniek efficiënter te kunnen trainen.

Het grootste verschil met de standaard ergometers is dat het voetenbord vrij over de balk kan bewegen waardoor de roeier zelf tijdens het roeien praktisch op zijn plaats blijft. De roeier hoeft hierdoor niet voor- en achterin de haal zijn massa om te keren van richting. Het voetenbord komt tijdens de recover naar de roeier toe, waarmee het ‘onder je door glijden’ van de boot gesimuleerd wordt. Hierdoor treden er geen piekbelastingen op rug en knieën op, en veroorzaakt het roeien op de Rowperfect geen rug- en knieblessures.

Door deze unieke constructie is het roeigevoel op een Rowperfect zeer goed vergelijkbaar met het gevoel van het roeien in de boot. Daarnaast krijgt de roeier door middel van de software elke haal feedback over zijn roeitechniek.

Een Rowperfect (roeimachine) is een geschikt hulpmiddel voor het analyseren van de effectiviteit en het efficiënter maken van de roei-techniek, hetgeen bijdraagt aan de ontwikkeling van wedstrijdroeien en de verbetering van het roeiniveau van leden verenigingsbreed. Lees hieronder verder over het gebruik van de laptop van RP3-1 en de werkwijze met de app voor de RP3-3.

Naast roeiboten heeft RV De Hertog ook een coachboot (Zottenschip II) voor het begeleiden van ploegen op het water of bijv. het maken van video-opnames.

Deze boot is opgenomen in de vloot, en kan worden afgeschreven als een roeiboot.

Sinds januari 2018 is er een nieuwe catamaran coachboot (Oliemolen). coachboot


Vaarbewijs I
Voor het varen met alle coachboten is het Vaarbewijs I verplicht en moet een instructie worden gevolgd voor het gebruik.
De afspraken over het gebruik van de coachboot vind je via de volgende link: Gebruiksreglement voor de Coachboot (Conceptversie voor ALV 17 nov 2014 is tevens de definitieve versie).

Lees meer informatie op de website ANWB over het Klein Vaarbewijs 1.

Ga naar het Smoelenboek om te zien wie bevoegdheid voor de coachboot (CB) heeft... 

 

Door een technisch probleem is het op dit moment niet mogelijk gebruik te maken van het formulier om een materiaalmelding te doen.

Wij vragen je danook (tijdelijk) om een MAILTJE te sturen aan de materiaalcommissie.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

1.
Ook als je niet weet hoe de schade is ontstaan, melden is altijd belangrijk. Dan pas kan er aan de reparatie gewerkt worden.

Vul in (indien bekend en zo volledig mogelijk):
- Naam van de boot
- Datum van de melding
- Datum en tijd van ontstaan eventuele schade
- Oorzaak schade
- Gemeld door [jouw naam]
- Kan de boot nog varen JA/NEE?
- Omschrijving van de schade
- geef op de tekening aan waar de schade zich op de boot bevindt.

2.
Indien de boot NIET meer kan varen doe je het volgende:
Neem de boot uit de vaart. Hang een briefje aan de boot waarop staat dat de boot uit de vaart is met de reden. Meld de schade direct en persoonlijk bij de materiaalcommissaris Rinske de Vries (spreek een voicemailbericht in als niet wordt opgenomen).
Vermeld het in de babbelbox om te voorkomen dat alsnog met de boot gevaren wordt.

3.
De materiaalcommissie beoordeelt of de schade door de veroorzakers gerepareerd kan worden of dat professionele reparatie of vervanging noodzakelijk is. Als de schade zelf hersteld kan worden neemt de materiaalcommissaris contact op met de veroorzakers voor de reparatie van de schade. Indien een professionele reparatie of vervanging noodzakelijk is, zal de bemanning het eigen risico van de verzekering (van de vereniging) betalen. Deze bedraagt €113 voor boten en €226 voor riemen en ergometers.

Sinds eind april 2008 is De Hertog in het bezit van een eigen botenwagen. Hertog botenwagen

Technische gegevens

De botenwagen weegt 770 kg en kan geladen worden tot 1200 kg. De botenwagen is 10 meter lang en is achter uitschuifbaar tot 12 meter. Hierdoor kunnen we boten tot maximaal 13 meter vervoeren. De botenwagen is i.p. geschikt voor het vervoeren van 4 boten (vieren), ook andere combinaties zijn mogelijk.

Gebruik botenwagen

Een eigen botenwagen heeft als voordeel dat we meer wedstrijden en toertochten buiten Den Bosch kunnen gaan roeien. Ook een groot voordeel is dat we de boten maar 1 dag hoeven te missen ipv. een aantal dagen indien de boten worden vervoerd door een externe botenwagen.

De commissaris Materiaal is eindverantwoordelijk voor àl het materiaal, dus ook de botenwagen. Er zijn 3 situaties waarin de botenwagen wordt gebruikt. Voor situatie 3 reserveert de comm Materiaal zelf de botenwagen. Voor de eerste 2 situaties is deze bevoegdheid gedelegeerd aan de Wedstrijdcommissaris.

Gebruik in de praktijk:

  1. De marathoncoördinator vraagt op basis van de marathonplanning reservering aan voor bepaalde data. Indien er daarna andere aanvragen zijn op deze data zal bekeken worden, wat de beste manier is om aan alle transportaanvragen te voldoen. 
  2. Per wedstrijd wordt door de wedstrijdcommissaris bepaald of de boten mee zullen gaan met de BWC dan wel andere externe transporteur of met de eigen botenwagen. Zaken die hierbij worden afgewogen zijn:
    -    is de bowa vrij of gereserveerd voor marathon / anders.
    -    past het aantal boten op de bowa, op veilige wijze.
    -    zijn er opgeleide chauffeurs beschikbaar om het transport te verzorgen.
  3. De botenwagen wordt aangevraagd door een lid, ploeg of commissie, bijvoorbeeld voor een training elders, een toertocht of het halen/brengen van materiaal voor reparatie.

De botenwagen kan in principe gebruikt worden door alle leden van de vereniging. Echter de vereniging stelt alleen maar de botenwagen ter beschikking. Een geschikte auto en chauffeur dient men zelf te regelen. Aan het gebruik zijn voorwaarden verbonden. Deze tref je aan in dit gebruiksreglement.

Gebruiksreglement Botenwagen

Download hier het Gebruiksreglement Botenwagen (pdf document, definitieve versie van na de ALV 18 nov 2013).
De botenwagen heeft een eigen gereedschapskist (lees hier de inventarislijst). Deze wordt tijdens wedstrijden in de auto vervoerd en dus niet in de botenwagen (voorkomen van schade en roest). Bij thuiskomst dient de chauffeur deze weer op te bergen op de hoge kast in de bestuurskamer.

Sinds 2013 zijn de regels rond het B-rijbewijs aangepast waardoor met elke combinatie onder de 3500 kg maximaal toegestaan gewicht gereden mag worden. Door de KNRB zijn zaken op een rijtje gezet: Regels over vervoer van boten (KNRB).

Beheer van de botenwagen

Het beheer van techniek en onderhoud ligt bij de Coördinator Botenwagen, hij legt verantwoording af aan de Commissaris Materiaal. Sinds april 2013 wordt deze functie vervuld door Wim Notebaart. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de commissaris Materiaal.

Wil je de botenwagen gebruiken (situatie 3)? Dan dien je contact op te nemen met de Commissaris Materiaal via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Benzinekosten verdelen

Indien meerdere ploegen tegelijk gebruik maken van de botenwagen, kan middels dit Rekenmodel BOWA de benzinekosten eenvoudig worden verrekend.

BotenwagenLres
Bevoegheid chauffeur
 
In het gebruiksreglement staat beschreven wat een chauffeur moet weten en kunnen.
Neem contact op met Sebastiaan Dinnissen voor instructie voor het rijden met de botenwagen.
Ga naar het Smoelenboek om te zien wie bevoegdheid voor de botenwagen (BW) heeft.
 

Indien er schade is aan een boot doe je het volgende:

1. Vul een "Schaderapport" in cq doe een "materiaalmelding" .
Je kunt ook dit ONLINE FORMULIER  invullen. Dit formulier wordt automatisch per E-mail aan de materiaalcommissie gestuurd. Het kan ook via papier: download en print dit pdf formulier en lever in bij de materiaalcommissie (postbakje Hertog Inn).

Ook als je niet weet hoe de schade is ontstaan, melden is altijd belangrijk. Dan pas kan er aan de reparatie gewerkt worden.

Vul in (indien bekend en zo volledig mogelijk):
- Naam van de boot
- Datum van de melding
- Datum en tijd van ontstaan eventuele schade
- Oorzaak schade
- Gemeld door [jouw naam]
- Kan de boot nog varen JA/NEE?
- Omschrijving van de schade
- geef op de tekening aan waar de schade zich op de boot bevindt.

2.
Indien de boot NIET meer kan varen doe je het volgende:
Neem de boot uit de vaart. Hang een briefje aan de boot waarop staat dat de boot uit de vaart is met de reden. Meld de schade direct en persoonlijk bij de commissaris materiaal a.i. Erik Versteijnen (spreek een voicemailbericht in als niet wordt opgenomen).
Vermeld het in de babbelbox om te voorkomen dat alsnog met de boot gevaren wordt.

3.
De materiaalcommissie beoordeelt of de schade door de veroorzakers gerepareerd kan worden of dat professionele reparatie of vervanging noodzakelijk is. Als de schade zelf hersteld kan worden neemt de materiaalcommissaris contact op met de veroorzakers voor de reparatie van de schade. Indien een professionele reparatie of vervanging noodzakelijk is, zal de bemanning het eigen risico van de verzekering (van de vereniging) betalen. Deze bedraagt €113 voor boten en €226 voor riemen en ergometers.

Reserveer altijd een boot voordat je gaat roeien. Voor wedstrijden en toertochten gelden afwijkende regels. 
De afschrijving vervalt als de boot 15 minuten na de aanvang van de reserveringstijd nog in de stelling ligt.

Correct omgaan met materiaal (kennen voor T-examen)

In deze Handleiding: Hoe gaan we om met materiaal laten we met heel veel plaatjes zien hoe je op correcte wijze omgaat met het materiaal, dus riemen dragen, bankjes klaarleggen en boten tillen.

Aandachtspunten:

  • Een aantal boten is voorzien van losse bankjes, de bankjes alleen met de wieltjes naar boven op het vlot leggen.
  • Til de boot nooit op aan de riggers en laat hem bij het in- en uitstappen niet met de riggers aan het vlot hangen. Hierdoor worden de spanten en de huid verkeerd belast.
  • Bij vleugelriggers mag de boot wel aan de rigger in en uit het water getild worden. Hou dan het riggerdeelvast wat in de boot (tussen de boordranden) zit.
  • De huid is erg dun, niet meer dan enkele millimeters. Vooral bij de stuurplaats is het risico groot dat iemand er doorheen stapt. Bij het in- en uittillen van een boot mogen de tenen van de roeiers niet ver over de rand van het vlot steken. Zo kan een scheur in de huid worden gedrukt.
  • Ga niet op de slidings staan.


Commando voering (kennen voor T-examen)
Hier kun je de Handleiding Commando's downloaden, waarin beschreven staat op welke wijze boten in- en uit de loods gaan en te water worden gelaten. 

Hoe draag je een reddings vest op veilige wijze (kennen voor T-examen)
In deze Powerpoint Presentatie staat beschreven hoe en wanneer je een reddingsvest draagt en wanneer dat verplicht is. Zie voor uitgebreide info onder Roeien / Veiligheid / Reddings- en zwemvesten.

Zie het tabblad onderaan de pagina over afriggeren en opriggeren, bijv. voor wedstrijden (kennen voor T-examen).

Afstellen van boten

Afstellen van boten gebeurd door de Matcie en de Afstellers. twfijfel je over de asftelling maak een materiaalmelding

pdf small Hier staat het document van de ARC coachcursus over afstellen van roeiboten

De Botenwagen, de Coachboot en de Rowperfect hebben een eigen pagina onder Materiaal