Omgaan met materiaal

op 14 juli 2012
Geschreven door Materiaal commissaris

De Botenwagen en de Coachboot hebben een eigen pagina onder Materiaal, waarin je ook de link aantreft naar de beide gebruiksreglementen (onderdeel Huishoudelijk Reglement).
Informatie over het gebruik van de Rowperfect tref je eveneens aan onder Materiaal.


Correct omgaan met materiaal
(kennen voor T-examen)
In deze Handleiding: Hoe gaan we om met materiaal laten we met heel veel plaatjes zien hoe je op correcte wijze omgaat met het materiaal, dus riemen dragen, bankjes klaarleggen en boten tillen.

Commando voering (kennen voor T-examen)
Hier kun je de Handleiding Commando's downloaden, waarin beschreven staat op welke wijze zowel C-materiaal als gladde boten in- en uit de loods gaan en te water worden gelaten. Alle leden worden geacht deze commando's te kennen en hanteren.

Hoe draag je een reddings vest op veilige wijze (kennen voor T-examen)
In deze Powerpoint Presentatie staat beschreven hoe en wanneer je een reddingsvest draagt en wanneer dat verplicht is. Zie voor uitgebreide info onder Roeien / Veiligheid / Reddings- en zwemvesten.

Zie het tabblad onderaan de pagina over afriggeren en opriggeren, bijv. voor wedstrijden (kennen voor T-examen).

Omgaan met de Rowperfect roei-simulator
Ga voor de informatie over de RowPerfect naar de pagina Materiaal / Rowperfect.

Omgaan met de Coxmate
pdf small
Handleiding (EN) voor de Coxmate SRT
pdf small Handleiding (EN) voor de Coxmate NK (Nielsen-Kellerman)

Omgaan met de StrokeCoach
pdf small
Handleiding (EN) voor de StrokeCoach (met SurgeRate)

Omgaan met de videocamera
pdf small
Videocamera Handleiding videocamera (pdf, 4,5 Mb)

Afstellen van boten
pdf small
Hier staat het document van de ARC coachcursus over afstellen van roeiboten

Checklist voor het controleren van een boot

pdf small
Hier staat de checklist voor materiaalonderhoud (pdf)

Manchetten vervangen bij C2 riemen

pdf small manchetten_c2_riemen_vervangen


Onderdelen boot

Plaatjes overgenomen uit Rijnlandboek RV Rijnland 2009
boot C4 binnenwerk
boot C4 roer
boot C4 rigger dol






boot C4 riem


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Af- en opriggeren

Boten worden afgeriggerd vervoerd. Dit bespaart ruimte en ontlast de spanten. Hieronder volgen in het kort de procedures voor respectievelijk af- en opriggeren.

Afriggeren

  • Maak allereerst de moeren op de trek- en drukstang los en als laatste de bovenste moer van de hoofdstang. Leg de moertjes in de hakken van de voetenboorden, zodat ze niet kwijt raken. Als de boot om een of andere reden ondersteboven moet worden afgeriggerd, de onderste moer als laatste (die het hoogst boven de grond zit).
  • Haal de rigger in één keer van de boot af en draai de moeren weer terug op de slotbouten (handvast), tijdens het vervoer mogen zij niet los trillen. Van de meeste riggers kunnen de stangen bij elkaar gevouwen worden. Draai van tevoren de topmoeren ervan los. Bindt de riggers met elastieken of touw op ordelijke wijze bij elkaar en hang aan het pakket een kaartje met de naam van de vereniging en van de boot.
  • Wees zorgvuldig dat alle ringen en plaatjes die onder de rigger zitten op hun plaats blijven, deze zitten er niet voor niets en moeten bij het opriggeren weer op precies dezelfde plek terugkomen.
  • Controleer of de voetenboorden, stuurtouw, luchtkastklep, taftklep, etc. goed vast zitten. Zet luchtkastkleppen en stuurtouwen met plakband vast.
  • Haal de bankjes uit de boot. Stapel de bankjes met de wieltjes naar boven, steeds een kwartslag gedraaid. Het bovenste bankje komt met de wieltjes naar beneden. Op deze manier zijn de wieltjes en asjes beschermd. Bind de bankjes met elastieken bij elkaar.
  • Controleer of de boot de naam van de vereniging draagt.
  • Leg boten, riggers, bankjes en riemen zo klaar dat het voor de oplaadploeg duidelijk is wat mee moet en wat niet.


Opriggeren

  • Als de boot terugkomt van een wedstrijd/weekend wordt zij eerst van binnen en buiten afgesopt en schoongemaakt.
  • Maak de touwen waarmee de bankjes en riggers vastgeknoopt zitten los.
  • Draai alle moeren van de slotbouten.
  • Boten liggen meestal ondersteboven, dus ga even na wat stuur- en bakboord is. De trekstang hoort meestal op de laagste bout (waterlijn), de drukstang zit op de bovenste. Over het algemeen zijn de riggers genummerd naar de plaatsen van de boot (boeg is 1).
  • Zorg dat alle ringen en plaatjes weer op de goede plek onder de rigger komen, zo niet dan komt de afstelling verkeerd te staan.
  • Zet de rigger in één keer op alle bouten en begin met de moer van de hoofdstang die het hoogst boven de grond zit vast te draaien. Let erop dat de slotbouten goed in het spant zitten, als ze scheef zitten wanneer je de moeren vastdraait beschadig je de boot.
  • Draai moeren handvast, dus zonder gebruik van een sleutel.
  • Controleer tenslotte of alle moeren vast zitten. Een opgeriggerde boot moet roeiklaar zijn. Het is goed gebruik dat een persoon alles nog even controleert.

(Tekst ongewijzigd overgenomen uit Roeiboek versie 2009, eventueel nog updaten 2011)


Schoonmaken en schadebeperking

Naast het reguliere schoonmaken van de buitenzijde van de boten, dient ook de binnenzijde van de boten regelmatig te worden gepoetst.

Schoonmaakinstructie
Deze instructie is er voor:          (download hier de schoonmaakinstructie)

  1. Boten die redelijk schoon zijn en gekleurde boten
  2. Boten die wit zijn en gele aanslag hebben
  3. Houten boten .
  4. Slidings en riggers

Algemeen:
In de werkplaats staan in de blauwe krat op de tafel bij binnenkomst rechts alle schoonmaak spullen die nodig zijn. Indien de boten zeer dof zijn en niet meer blinkend te krijgen zijn, dit svp melden aan de materiaalCie. Dan gaan die met de machines en andere middelen aan de gang.
Dit geldt ook voor de houten boten die dof zijn. Meestal moeten die dan opnieuw gelakt worden.

Schoonmaken
Het schoonmaken van het materiaal is een uitstekend moment om op schade te controleren zoals bijvoorbeeld krassen in de huid, scheurtjes, stukjes hout uit het blad, doorgesleten manchetten en kapotte bankjes. Klachten en mankementen worden opgeschreven in het klachtenboek. Vaak is het mogelijk om kleine mankementen als losse schroeven e.d. direct zelf te repareren. Daarnaast dienen de instructeurs en hun ploegen navolgende punten in acht te nemen:

  • Een aantal boten is voorzien van bankelastieken. Deze voorkomen dat de bankjes tijdens het dragen van de boot op de grond vallen. De elastieken worden pas losgehaald als de boot in het water ligt en direct na het uitstappen weer vastgezet. Als de bankjes los in de boot zitten, worden die gelijk met de riemen op het vlot gelegd. De bankjes moeten dan MET DE WIELTJES NAAR BOVEN worden neergelegd.
  • Houten bladen mogen alleen met de slijtrand op de grond komen, kunststof bladen alleen met de bolle kant, dit omdat bij die bladen een beschadigde rand niet gerepareerd kan worden..
  • Bij vorst en slecht weer is er een roeiverbod (zie ook het stukje over weersomstandigheden). Ook bij andere ongunstige omstandigheden kan de commissaris materiaal of een door hem aangewezen vervanger een roeiverbod afkondigen. Een roeivereniging kan alleen functioneren als iedereen zich aan dezelfde regels houdt, ga dus niet in discussie met de commissaris materiaal over het wel of niet terecht zijn van het roeiverbod. Als je werkelijk vindt dat de commissaris materiaal ten onrechte een roeiverbod afkondigt moet je dat bij het bestuur of een ledenvergadering aankaarten, niet op het vlot.
  • Til de boot nooit op aan de riggers en laat hem bij het in- en uitstappen niet met de riggers aan het vlot hangen. Hierdoor worden de spanten en de huid verkeerd belast.
  • De huid is erg dun, niet meer dan enkele millimeters. Vooral bij de stuurplaats is het risico groot dat iemand er doorheen stapt. Bij het in- en uittillen van een boot mogen de tenen van de roeiers niet ver over de rand van het vlot steken. Zo kan een scheur in de huid worden gedrukt.
  • Ga niet op de slidings staan. Hierdoor raken zij ontzet.

 

(C) 2006-2013 Roeivereniging De Hertog 's-Hertogenbosch   | Beheerder Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.