Inloggen

 

 

 

 

 Hertog Logo Flat

 

Corona protocol: RV de Hertog bloeit weer op!

Corona protocol  (versie September - ongewijzigd)

Blijf voorzichtig - Wijs elkaar op de procedure - HOU VOL!

Het inleggen en uithalen van de boten verloopt soepel vooral dankzij de spreiding met de inlegtijden. Het gebruik van de inlegtijden wordt dus in stand gehouden. Alleen op de piekuren ontstaan er soms wat knelpunten op het plein waarbij vooral gelet moet worden op het aantal wasplaatsen dat tegelijk gebruikt wordt (4 stuks) en het neerleggen en plaatsen van ons materiaal (boten en riemen), nml. niet voor de in/uitloop van de loodsen.

Rustig op elkaar wachten tot dat er ruimte is om de boot te gaan wassen. Vlot de materialen wassen en weer in de loods leggen helpt natuurlijk ook.

Op het vlak van de hygiëne heeft de vijfde stop een protocol met alcohol/zeep flacons in het gebouw. De 1,5 m afstand tot elkaar nadat de boot in de loods is gelegd blijft natuurlijk belangrijk. 

Lees meer ...

  • 1
  • 2
  • 1

Ben zuinig op het materiaal… én de commissaris

Nieuwe loodsMaandagavond 13 november is Joep de Greef – met goedkeuring van de ALV – toegetreden tot het bestuur als commissaris materiaal.
Ruim een half jaar heb ik zijn stoel warm gehouden. Joep kon pas aantreden na het – inmiddels succesvol – afronden van zijn masteropleiding. Drie keer was ik – korter en langer, formeel en informeel – de botenbaas en durf te stellen dat ik een goed beeld heb van deze bestuursfunctie maar ook van het materiaalbesef binnen onze vereniging. Nu ik nog de rechten heb om nieuwsberichten te plaatsen, hier mijn laatste relaas als scheidend commissaris materiaal…

Toen ik in 2009 voor de eerste keer commissaris materiaal werd, zei de toenmalige huismeester André Habets: “Erik, je bent lid van een roei… vereniging. Je komt hier om te roeien maar ook voor de vereniging.” Ik heb het sindsdien veel herhaald.

Soms voelt het echter alsof we een ‘roeibotenverhuurbedrijf’ zijn. Het betreft een financiële transactie: je betaalt contributie dus mag je een boot uit de loods pakken. Alsof je een auto huurt. Bij voorkeur koop je het eigen risico af, dan maakt het ook niet uit of je schade rijdt. 
Maar we zijn geen verhuurbedrijf, wij zijn een vereniging. Het zijn dus niet de boten van de voorzitter, de commissaris materiaal of de materiaalcommissie… het zijn onze boten. Dus ook jouw boten. In de meest letterlijke zin.

Ik vond de volgende definitie van vereniging: een samenwerkingsvorm waarbij meerdere personen op voet van gelijkheid trachten een bepaald doel te verwezenlijken of een bepaalde activiteit te ontplooien. De genoemde samenwerking en gelijkheid vind ik wat betreft materiaal niet altijd terug. De materiaalcommissie is er om lastige klussen te klaren maar zet vooral zelf een sliding of hielstring vast. Dit soort kleine klusjes kun je prima zelf doen. Probeer het eens. Een materiaalmelding kan altijd nog.

Natuurlijk kan het gebeuren dat je schade maakt. Het spreekwoordelijke ongeluk zit... Maar vaak is het te wijten aan onvoldoende aandacht. Soms zie ik ploegen al kletsend – zonder begeleiding van stuur – de loods uitlopen met ruim €20.000 op de schouders. Even iets te vroeg zwenken en de boegpunt verliest het altijd van de loodsdeur. En die skiffeur die toch echt heel graag zijn boot alleen tilt. Eén windvlaag en zijn boot heeft schade. Of je hebt lekker anderhalf uur geroeid, dan wil je toch graag douchen en aan de koffie. Een boot poetsen en drogen is dan bijzaak geworden. En liefst gaan de riemen (€600 voor een paar sculls) zo snel mogelijk de loods in. Minder lopen lijkt dan belangrijker dan het materiaal.

Heb het vooral gezellig tijdens het roeien maar besef altijd dat je met kwetsbaar én kostbaar materiaal te maken hebt. Je kunt prima al pratend en lachend de loods inlopen, ben wel even geconcentreerd wanneer je met boot de loods uitloopt. Ben zuinig op het materiaal!

En als laatste. Commissaris materiaal is de allerleukste taak binnen onze vereniging. Zo heb ik de huidige loodsen en werkplaats in gebruik mogen nemen en heb ik veel boten besteld en uit het plastic gehaald. Ook weet ik dat het een slopende job is als materiaalmeldingen binnen blijven stromen en je het gevoel krijgt de je alleen voor het materiaal zorgt. Ben zuinig op de commissaris én zijn commissie!

Joep, veel plezier en succes. Ik wens je een schadevrije bestuursperiode!

---

Oh ja, vanaf volgend jaar ga ik de inkopen doen voor de matcie. Als ik te veel epoxy moet bestellen meld ik me weer op de website 😉