Inloggen

 

 

 

 

 Hertog Logo Flat

 

  • 1

De Lunet en de stroming op de Aa

Ook de komende dagen blijven we met name op de Aa en de Dommel te maken hebben met een zeer krachtige stroming. Door de hoge grondwaterstand en voortdurend regenval zal dit komende weken blijven aanhouden. 

 

Realiseer jezelf, als je toch de Aa of de Dommel op gaat, dat stromend water beweegt en dat een daarop drijvende boot de neiging heeft mee te bewegen. En dat de boot ten opzichte van de wal snel kan bewegen maar ten opzichte van het water niet. Echter: de snelheid van de boot ten opzichte van het water bepaald hoeveel druk er op het roer staat en dus de mate waarmee de boot reageert op het roer. Dit geldt ook voor de grootte van het effect dat riemen hebben op het gedrag van de boot bij manoeuvres zoals het rondmaken.

Realiseer jezelf ook dat de stroming in de buitenbocht beduidend groter is dan in de binnenbocht.

Afgelopen zaterdag zijn de Gizmo’s in de Lunet de Aa op gegaan, hieronder – om van hun ervaringen te leren - het verslag van Linda Reus namens de Gizmo’s en hun stuur,

Punt van de lunetWe zijn bij de eerste brug, net om de Citadel, met de zijkant van de punt van de boot tegen de brug gekomen. We kwamen om de Citadel uit de binnenbocht en waren bij de brug na het rondmaken door de stroming in de buitenbocht beland. Toen we de brug onderdoor roeiden draaide de punt van de boot richting stuurboord en daarmee richting de zijkant van de brug. Sam gaf het commando om te houden op bakboord, wat we ook hebben gedaan. Dit hielp alleen niet voldoende om de punt van de boot de andere richting heen te krijgen, ook bleef de boot flink vaart houden doordat hij in de stroming lag. Vervolgens zijn we met een behoorlijke vaart met de zijkant van de punt tegen de brug gekomen.

Sam stuurde de Gizmo's voor de tweede opeenvolgende week. Sam heeft sturen A gehaald na de training van Andre Habets en hij is al 2 jaar de vaste stuur van de jeugd. Sam was al langer in opleiding voor sturen B bij Blikje Piebe. Hij is bij ons in opleiding gekomen omdat hij gezakt was voor sturen B vanwege het feit dat hij onvoldoende coachend stuurde maar wel voldoende technisch stuurde. Zo hebben wij hem de eerste keer ook ervaren als een stuur die soepel de bochten doorvaart, overzicht houdt, goede commando’s geeft, enthousiast is en nog wat mag leren qua coachen.

De reden dat we ondanks de stroming de Aa op gingen en niet de andere kant uit was dat we een coach hebben. Onze coach was echter nog niet aanwezig toen we de schade opliepen. Wij hebben de afspraak dat we elkaar treffen op het eerste stuk van de Aa. (Meestal is dat overigens als we ons voetenbord aan het stellen zijn om de hoek net na het vlot)

Wij hebben als team onvoldoende de verraderlijkheid van de stroming ingeschat en hadden Sam vanwege de stroming moeten aangeven dat hij eerst moest zorgen in de binnen bocht te komen voordat we de brug onderdoor gingen. Deze misser in de bocht vanwege het verkeerd inschatten van het effect van de stroming op de boot hadden we mogelijk ook kunnen hebben als iemand van ons team had gestuurd met een sturen B diploma, hoewel je natuurlijk als stuur het effect van de stroming op de boot beter kan waarnemen dan als roeier. 

Advies:

Bij stroming is het handig om bij het manoeuvreren (bochten maken, en keren door rondmaken) zoveel mogelijk te kiezen voor een beweging tegen de stroming in: 

dus bij stroom mee: vooral manoeuvreren door te strijken
dus bij stroom tegen: vooral manoeuvreren door te halen.

dan wordt de snelheid van de boot verlaagd die deze door de stroming krijgt (en daarmee de effectieve snelheid t.o.v. de wal) en kan de schade bij een onbedoelde botsing nog meevallen doordat de impact lager is.

In het ideale geval blijft de boot hierdoor dus zoveel mogelijk op dezelfde plek t.o.v. de wal.