NPMR slaat weer toe...

op 11 juni 2016
Geschreven door Peter van Weert

Portland verliest twee grundels; Romp van de Baselaar ontzet; Halve Maan heeft kielletsel en de Moerasdraak is riemen kwijt. De beruchte ploeg  “Niet Poetsen Maar Rammen” heeft weer toegeslagen.

De beruchte ploeg  “Niet Poetsen Maar Rammen” heeft weer toegeslagen. Nadat in april hun stuur, gemaand "Iemand Anders", is opgestapt, hebben zij een waardige vervanger in "Witte Tonnie" – de Brabanders ons kennen hem wel – gevonden.

Een kleine reconstructie:
"Was Al" en "Niet Gezien" hebben bij twee verschillende gelegenheden na het tillen van de Portland met een stuk hout in de handen gestaan: de afgebroken grundels (= de horizontale spanten van een houten roeiboot) hebben ze maar weggegooid want met de boot kon toch wel geroeid worden. En ach, de kale plekken in de huid gaven niet, want het water kwam er toch niet doorheen. Met als gevolg dat de MatCie er veel werk aan heeft om de huid droog te krijgen, de boot weer opnieuw te lakken en nieuwe grundels – want maatwerk, je koopt ze niet in de winkel – te maken.

"Witte Tonnie" is zeer verbaasd te horen dat als aan een kunststof boot die vastgelopen is getild wordt met de bemanning er nog in, de sandwich – die de binnen- en buitenhuid met elkaar verbind – het begeeft, waardoor de boot langzaam maar zeker aan stijfheid verliest en de huid gaat scheuren.

Dit is wat er met de Baselaar gebeurd is:

huid van de boot

Deze reparatie kan de MatCie niet zelf uitvoeren. Zodra een ploeg de boot heeft afgeriggerd kan deze op transport naar Peter Klomp. Deze Tilburgse reparateur stelt dan een schaderapport op en het bestuur zal dan beslissen of het nog de moeite waard is om de boot te repareren.

"Weet Niet" en "Nooit van Gehoord" trokken bleek weg toen zij geconfronteerd werden met de gevolgen van het tillen van de Halve Maan aan de randen van de luchtkamers. 

deksteunenDe onderliggende deksteunen, die de druk op het dek bij het instappen opvangen waren losgetrokken van de kiel. Daardoor ontstond ook speling in de kuip, onder het voetenbord, waardoor de steun onder de middelste rail ontzet raakt (het gebroken groene blokje) en uiteindelijk de rail afbreekt van de kuip. Een klusje dat de MatCie deze keer gelukkig wel kon repareren.

 

Niet Poetsen Maar Rammen ontkent overigens elke betrokkenheid bij het kwijtraken van de riemen van de Moerasdraak.

Wel zijn zij van mening dat tillen aan de riggers van de Muntel en de Esplanade gewoon moet kunnen: ze breken toch niet af? En wat niet stuk gaat, wordt alleen maar sterker, nietwaar? Maar na een miljoenmiljard keer foutief belasten, breekt ook de sterkste rigger door metaalmoeheid. Dat daardoor andere ploegen niet kunnen roeien boeit niet zo, schei toch uit en hou eens op.

Hoe til je een boot vooral niet? 

tillen van de boot

Op de linkerfoto zie je hoe het niet moet, een hand in het gat en de ander aan het einde van het dek. Dik rood kruis dus! Op de rechterfoto zoals het wel moet: met de handen aan de boordranden tillen. Hier een groene vink.

Do’s & Dont’s

  • Een boot mag je nooit tillen aan het dek. Het dek is er alleen voor de interne stevigheid van de boot en om de slidings een goed plekje te geven.
  • Bij boten zonder luchtdeksel is het verleidelijk om bij de boot uit het water halen de handen in die grote zwarte gaten te steken en te tillen, maar daar gaat het dek van kapot.
  • Geldt trouwens ook voor boten met een luchtdeksel.
  • Als het dek eenmaal los zit van de spanten en de zijkant, is het niet meer vast te krijgen. De boot verliest zijn stijfheid en is na een paar jaar afgeschreven.
  • Tillen altijd aan de boordrand, NOOIT aan de riggers tillen.
  • Bij boten met een houten binnenwerk mag je in de dikke verticale spanten tillen, maar NIET aan de kruislatten, grundels of aan de slidings.


Namens de materiaal commissie
Peter van Weert

(C) 2006-2013 Roeivereniging De Hertog 's-Hertogenbosch   | Beheerder Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.